Extrémy a vášně malířské moderny (Schjerfbecková, Kirchner, Dix, Neuschul, Dwurnik)
Posedlost − vášně a extrémy v umění 20. století. Na pozadí „portrétů“ pěti uměleckých solitérů, v českém prostředí neznámých či málo reflektovaných, nabízí kniha překvapivý pohled na vývoj moderní malby v kontextu dobových filosofických koncepcí a bouřlivých politických událostí. Jak autor předesílá, všechny zvolené tvůrce stravoval jistý druh posedlosti – ať již šlo o téměř freudiánskou posedlost introspekcí u Helene Schjerfbeckové, podivnou směsici nietzscheovské agresivní energie a temných vášní u Ernsta L. Kirchnera a Otto Dixe, nekritickou víru v komunismus u Ernesta Neuschula či posedlý voyerismus u Edwarda Dwurnika. Všichni vytvořili uhrančivá a fascinující díla, jež znepokojují svou vnitřní rozporuplností, díla vypovídající o situaci člověka ve složité době a v mezních životních situacích. Jsou to díla odkrývající mnoho zasutých skutečností a vášní, ale často i odrážející celou řadu dobových intelektuálních zmatků a ideologických pomýlení.